content header

Hoe reflecteren assistenten in de praktijk?

'How do resiients reflect in practice? Building an evidence base for meaningful reflection education in General Practitioners specialty training' door Sven Schaepkens, medewerker huisartsopleiding Erasmus

Het doel van dit project was om reflectie concreet en waardevol te maken voor huisartsen in opleiding (aios). In het eerste deel van het project is een theoretische basis gelegd met behulp van filosofisch geïnformeerde literatuurstudies en conceptuele verkenningen van het begrip reflectie. Dit deel vormt de basis voor het empirisch onderzoek in het tweede deel, waarin is gekeken naar de onderwijspraktijk hoe aios, docenten en opleiders ‘reflectie doen’ in de praktijk. Elk deel bestaat uit drie studies en deze zijn de fundering voor de implementatie in de praktijk middels workshops en lesmateriaal in de vorm van een praktijkboek voor aios, docenten en opleiders binnen de huisartsopleiding. Het praktijkboek wordt verspreid onder de acht huisartsopleidingen. Daarnaast worden introducerende workshops en presentaties georganiseerd voor optimaal gebruik van de methode. Dit was een project binnen de ronde Onderzoek van Onderwijs.

Klik hier voor meer informatie.

Op de hoogte blijven van SBOH?

Meld je aan voor SBOH-nieuws!