Dit project onderzoekt mogelijkheden tot sturing van het patiëntenaanbod voor huisartsen in opleiding (aios) binnen de huisartsenpraktijk, zodat deze beter aansluit bij de leerbehoeften. De literatuurstudie liet een overwegend positieve houding van patiënten tegenover aios zien, maar factoren als leeftijd en complexiteit van aandoening zijn wel van invloed. Resultaten van twee interviewstudies benadrukken het belang van vertrouwen tussen aios en patiënten, waarbij 'overdraagbaar vertrouwen' door vertrouwde zorgverleners een rol speelt. Aios kunnen het patiënten-aanbod beïnvloeden door investering in de relatie met patiënten en collega's.
De eerste resultaten met betrekking tot de ontwikkelde interventie (onderwijsmodule) suggereren meer kennis en vaardigheden ter beïnvloeding van het patiënten-aanbod, maar vooral ook bewustwording van het belang eigen leerdoelen te behalen in de huisartsenpraktijk met als gevolg meer nadruk op actief leren. Dit was een project binnen de ronde Onderzoek van Onderwijs.
Klik hier voor meer informatie.